“Doa, usaha, iltizam, tawakkal”-YDP PMFST

waliTulisan ini adalah bersempena peperiksaan akhir semester bagi mahasiswa khususnya yg menuntut di IPTA seluruh negara. Saya suka mulakan coretan ini dgn memetik satu ayat dari kitab suci al-Quran. Hayatilah ayat 1-3 sebagai pemula surah al-Ankabut yg bermaksud;

[29.1] Alif laam miim. (hanya Allah mengetahui maknanya)

[29.2] Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?

[29.3] Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

Bila kita bercerita soal ujian, perkara ini bukanlah sesuatu yg asing bagi seorang manusia. Apatah lagi kalau manusia tu yg tergolong dlm kalangan pelajar sama ada di peringkat pendidikan menengah mahupun universiti. Menjadi satu lumrah, tak kan namanya orang la kalau hidup saje je tanpa ada ujian.

Sebelum semua ingat saya nk berceloteh pasal ujian dunia yg biasa dirisaukan oleh kita mahasiswa di penghujung semester ni (mungkin sbb jarang dpt 4.0, hehe..), saya suka mengkelaskan ujian ni kpd 2. Mudah saja iaitu:

1. Ujian survival dunia
2. Ujian survival akhirat

Tak perlu nak cerita panjang lagi, semua pun boleh paham. Kalau kita faham konsep ujian, bukanlah tepat untuk kita menyalahkannya sbg sesuatu yg menyusahkan hidup kita, tapi saya suka meletakkan ujian sbg antara tangga survival kita. Sama ada utk dunia atau akhirat, masing2 ada ujian tersendiri dlm meletakkan level kita sbg seorang hamba Allah yg hina
mahupun khalifah di atas muka bumi.

Saya teringat kata2 naqib saya Abg Shahrul Nizam masa kt sekolah dulu, “Kita nk survive ni, secara materialnya mesti kena ada harta atau skrg ni DUIT tapi singkaplah maksud sebenar di sebalik istilah tu..”

Bila saya pikir punya pikir, so saya tuntaskan aje istilah tu sebagaimana yg saya letakkan kt tajuk atas tu. Formula basic yg semua kena ingat!!

DUIT = Doa + Usaha + Iltizam + Tawakal

Saya rasa nk kupas pnjng pun semua dah tahu. Ibarat 7 Mutiara Naga yg dikumpulkan baru tercetus satu kuasa yg hebat, kehebatan DUIT ni pun dapat dirasai dgn sinergi 4 elemen ini. Jangan kita hanya menadah tangan memohon Allah berikan kejayaan andai kaki tidak bersama melangkah turun berjuang! Atau yg lagi teruk hari2 study, stay up sampai subuh, pastu tang Subuh tu pulak terkantoi.. aduss.. Sebab tu saya nak katakan sinergi 4 elemen ni barulah tercetus kemenangan hakiki.

Kemudian, Iltizam saya nak guna definisi kesungguhan/komitmen. Elemen ni berbalik kpd dua elemen yg pertama. Ia penting kerana tanpa support elemen ni seolah-olah kita hanya berdoa dan berusaha atas angin aje. Nak tak nak, mesti ada kesungguhan. Awak buat kerja, buat kerja betul2, sungguh2 jangan sambil lewa je. Sama jugak awak doa, mtk pada Allah, doa betul2 jangan main2. Mesti ada kesungguhan, baru melengkapkan 2 elemen td.

Dan, akhirnya bertawakallah..
Berserahlah pd Allah atas segala usaha & pengharapan kita spnjg menempuh ranjau perjuangan tu. Fahamilah ayat “Kita merancang & ALLAH juga merancang, dan sesungguhnya ALLAH adalah sebaik-baik perancang”. Konsep tawakal akan menyedarkan kita bahwa kita hanyalah hamba, ALLAH tuhan kita, raja sekalian alam. Bukanlah menyalahkan ALLAH atas kekalahan atau kekurangan yg ada, tapi meyakini bahawa setiap sesuatu itu pasti ada hikmah yg ALLAH dh tetapkan.

Okay, cukup dulu sekadar tu.
Saya nk katakan, hidup ini jgk satu ujian/perjuangan. Sama2 kita meningkatkan usaha sambil memanjatkan doa kpd ALLAH dgn setinggi-tinggi iltizam sebelum masa hanya tinggal utk bertawakal.. Nescaya ada kebaikan di penghujungnya.

Wallahua’lam.

~ by pmfstukm on April 14, 2009.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: